روز عاشورای حسینی در آبخورگ

آبخورگ زادگاه من است .گرچه سال هاست من همچون صدها خانواده دیگر آبخورگی مجبور به مهاجرت شده ام .و شاید تا هجرت ابد ی دیگر در آن جا مسکن نگزینم ،اما برای همیشه آبخورگ زادگاه و وطن من است. و به آن عشق می ورزم که پیامبر فرمود:«حب الوطن من الایمان».

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

و امّا روز دهم محرم و روز عاشورای حسینی روز پر کشیدن و به شهادت رسیدن سیّد و سالار شهیدان امام حسین (ع):

در این روز اهالی روستا بعد از نماز صبح و خواندن زیارت عاشورا مشغول به عبادت در محل مسجد می شوند.

اوایل صبح (ساعت 8 الی 9) مردم در محل هیات ابوالفضلی آبخورگ جمع می شوند و جوانان نخل را در وسط حیات هیات قرار داده  و با کمک همدیگر مشغول به تزئین نخل با پارچه نوشته ها و آیینه و پارچه های رنگی می شوند.جز جدا نشدنی تزئینات نخل شاخه های مورد (گیاه مورد) است که از روز قبل از روستاهای مجاور تهیه شده است.

در همین اثنا نیز عده ای از مردم مشغول عزاداری به صورت صفوف منظم و نوحه خوانی می شوند و عده ای دیگر پای نخل که نماد تابوت امام حسین(ع) به حاجت گرفتن و توسل کردن به امام حسین(ع) در برابر بارگاه ایزد منان مشغول   می باشند. این شرح گفته شده تا ساعت 10 الی 11 ادامه پیدا میکند (تا یک ساعت قبل از اذان).سپس روحانی یا مداح شروع به خواندن ذکر مصیبت میکند و واقعه کربلا را باز سازی می نمایید در این موقع نخل آماده است و عاشقان حسینی در طرفین نخل استقرار یافتند تا به محض اینکه مداح به لحظه شهادت امام حسین (ع) رسید شروع به بلند کردن و تشییع جنازه نمادین  این امام بزرگوار کنند. عشق آبخورگیان به سید و سالار شهیدان مثال زدنی است یکی از همین موارد نخل برداری هم روستایی هایمان است  که نخل را در یک مسافت قابل تامل است -که این امر برای تبرک مزارع کشاورزی و شفاعت مردم روستاییان است - طی می کنند این مسیر نزدیک به 3 کیلومتر می شود که عکس هوایی آن در زیر آمده است.

در پایان نیز به موقع (نیم ساعت قبل از  نماز) در محل هیات دوباره جمع می شوند و کمرگیری میکنند که نشان دهنده برادری و وحدت بین هم روستایی هایمان است و در ادامه  نماز ظهر را به جماعت می خوانند.برای ناهار نیز همگی دعوت نذری دهندگان در هیات هستیم.بعد از ظهر و شب نیز مراسم شام غریبان و نوحه خوانی برقرار می شود.

همین جا ذکر این نکته  را بر خود واجب میدانم که این مطالبی که اینجا ذکر شد مشاهدات عینی این جانب است و سعی برآن شده است که از تملق دوری گزینم .امید است که اگر نقصانی در متن بود بر بزرگی خود ببخشایند و با نظرات سازنده خود مرا یاری فرمایند.

و من الله توفیق

 

 

 

نویسنده و عکاس :سعید ذوالفقاری

 




:: موضوعات مرتبط: آبخورگیات , ,
:: برچسب‌ها: محرم , عاشورا , ذوالفقاری , آبخورگ , سعید , عکس , 1394 , مهر , ماه ,
:: بازدید از این مطلب : 1109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : حسین ذوالفقاری
ت : شنبه 9 آبان 1394
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی